top of page

Liikunnan merkitys ikääntyneelle

Tutkimukset kertovat, että lihaskato ja heikko lihasvoima ovat ikääntyneelle suurempi riski terveydelle, kuin lihavuuden, verenpaineen ja kolesterolin aiheuttamat riskit yhteensä. Kansallisen FIN-terveystutkimuksen mukaan suurin osa iäkkäistä liikkuu kuitenkin liian vähän. Uudessa hallitusohjelmassakin on tavoitteena “saada Suomi liikkeelle”! Liikkumattomuus tulee yhteiskunnalle kalliiksi.


Hallitusohjelman toimenpiteissä on mm. vanhusten toimintakyvyn edistäminen ja kaatumisten ehkäiseminen. Ikääntyneiden toimintakykyä ja kotona pärjäämistä aiotaan vahvistaa helpottamalla liikunta- ja kuntoutuspalveluiden hankkimista.

Kysymys kuuluukin, että mitä keinoja meillä on?


1. Liikuntaneuvonnalla on tässä kohtaa tärkeä rooli. Omassa työssäni teen tätä päivittäin.


2. Tarjolla pitää olla “matalan kynnyksen” liikuntapaikkoja ja ryhmiä, joihin on helppo päästä mukaan mm. kaupungin tarjoamat sovelletut ja erityisliikunnan ryhmät. Kuusankoskella kuntosali on tehnyt yhteistyötä eläkeläisliiton kanssa ja liiton jäsenillä on mahdollisuus treenata kuntosalilla 1 x viikossa edulliseen hintaan 2 h. Nämä ovat olleet todella suosittuja vuoroja, kun olen sattunut samaan aikaan treenaamaan. Näitä lisää! Voisivatko kuntosalit tarjota päivisin ikääntyneille tunteja, jolloin olisi mahdollista tutustua laitteisiin ja saada ohjausta?


3. Kotikuntoutus/kotona tehtävät säännölliset jumpat ohjattuna tuovat liikuntamahdollisuuden kotiin. Olemme saaneet monen ikääntyneen kohdalla hyviä ja nopeitakin fyysisen ja psyykkisen toimintakyvyn muutoksia parempaan suuntaan säännöllisillä esim. 3 x viikossa tehtävillä ikäihmisille suunnitelluilla harjoitteilla. Hyviä harjoitteita ovat mm. kehon painoilla tehtävätm lihaskuntoliikkeet, käsi- ja nilkkapainojen käyttäminen sekä lempeä vastus jumppakuminauhalla. Ja mikä parasta kaikki nämä liikkeet voidaan myös tehdä istuallaan, jos asiakkaalla on tasapaino-ongelmia tai apuvälineitä käytössä.

4. Sosiaali- ja terveysalan yhteistyön vahvistaminen liikunta-alan kanssa, jotta pystytään entistä tehokkaammin ennaltaehkäisevään terveydenhoitoon. Kouvolassa tästä on hyvänä esimerkkinä yksityinen hoitokoti, jossa työskentelevät liikuntaneuvojat hoitohenkilöstön rinnalla mahdollistaen asiakkaille monipuolista liikuntaa!

Koronan jälkeen moni iäkäs jäi kotiin eikä enää palannut liikunnan pariin. Tämä näkyi selvästi kaupungin liikuntaryhmissä, joita olen itsekin ohjannut. Ne, jotka palasivat liikuntaryhmiin totesivat miten säännölliset ryhmät tuovat arkeen rytmiä. Moni koki, että vaikka aamulla oli vaikeuksia lähteä liikkeelle niin tunnin jälkeen oli aina hyvällä tuulella! Parasta palautetta!


Sosiaalisen kanssakäymisen merkitystä ei näissä ryhmissä voi liikaa korostaa. Se on todella isossa roolissa. Siellä vaihdetaan kuulumiset, saadaan vertaistukea ja myös kannustusta kanssaihmisiltä. Monelle se voi olla päivän ainoa sosiaalinen kontakti.


Mitä sitten pitävät sisällään viralliset liikuntasuositukset +65-vuotiaille? UKK vireyttä liikkumalla suositukset kehoittavat harrastamaan sykettä kohottavaa, reipasta liikuntaa ainakin 2 h ja 30 min viikossa tai rankkaa liikuntaa 1 h ja 15 min viikossa sekä lihaskuntoa ja liikehallintaa kaksi kertaa viikossa. Muista myös, että pienetkin pätkät kerrallaan riittävät.


Ikääntyneelle tärkeintä on käyttää kehoa monipuolisesti joka suuntaan, jotta liikkuvuus säilyy hyvänä. Liike on myös parasta lääkettä aivoille!


Muistathan, että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, sillä liikkumalla turvaat liikkumis- ja toimintakykysi!


Tiina Nurmi

Comments


bottom of page