KOTIKUNTOUTUS, osa 1.

Päivitetty: 15. elo 2019

Kotona asuminen mahdollisimman pitkään on useamman ikäihmisen toive. Tärkeimpänä tekijänä tämän onnistumiseen on hyvä toimintakyky, niin fyysinen kuin psyykkinenkin. Fyysinen toimintakyky mahdollistaa itsenäisen suoriutumisen päivittäisistä askareista, kuten hygienianhoito, ruokailu, ulkoilu. Tämä mahdollistaa myös psyykkisestä toimintakyvystä huolehtimisen, kuten sosiaalisen kanssakäymisen kodin ulkopuolella.


Edellämainituista syistä johtuen kotikuntoutus sitä tarvitseville ja nimenomaan yksilöllinen, tukee erinomaisesti itsenäistä kotona pärjäämistä. Kuntoutukseni perustuu terveysliikuntaan. Olen koonnut tähän niitä tärkeimpiä toimintakyvyn ylläpitäviä keinoja, joita olen työssäni kotikuntoutuksessa hyväksi todennut. Mukana myös pieniä esimerkkejä elävästä elämästä.

Aloitetaanpa blogi tärkeimmästä toimintakyvyn ylläpitäjästä, kävely. Tämä tästä sitten pikkuhiljaa etenee…


1. KÄVELY


Toimintakyvyn parantaminen on hyvä aloittaa kävelystä. Tässä yhdistyy monta hyötyä; raitis ilma, silmäniloa luonnosta, kesällä erityisesti vielä korvankin iloa! Vielä kun pyytää mukaan kaverin, sosiaalinen puolikin tulee hoidettua. Lenkille kannattaa myös lähteä, jos on asioita, jotka pyörivät mielessä. Toisinaan kävellessä ongelmat ratkeavat kuin itsestään!


Sauvakävelyyn, joka on sitä tehokkainta, palaan myöhemmin. Iän karttuessa, olkoon kyseessä apuvälineen tuella kävely tai ilman, kävellessä mietitään enemmän ylävartaloa, olkapäitä jännitetään saaden niskat kipeäksi. Asiakkaillani kävelyssä poikkeuksetta on havaittavissa asento; polvet koukussa, lyhyet askeleet, hieman etukumara, jalka ei nouse. Nämä johtuvat tietenkin jalkojen huonosta lihasvoimasta sekä tasapainosta. Ajatukset pitäisi alkaa jalkapohjista, askeltamisesta (nilkan ja jalkaterän käyttäytymistä kävellessä). Väärin askeltaessa kipua saattaa tuntua jopa selässä saakka.


Kotikuntoutuksemme alkaakin oikean askelluksen ohjaamisesta, näin saadaan juuri ne kävelyyn tarkoitetut lihakset toimimaan oikealla tavalla ja vahvistumaan.


Toinen oikeaa askeltamista estävä seikka ovat väärät jalkineet. Jalkaterän pitäisi päästä leviämään kengässä siinä vaiheessa, kun jalkaterä astuu maahan, mutta erityisesti naisilla kengän kärjet ovat hyvinkin kapeat.


Kesä ulko-jalkineeksi, toimii myös sisätiloissa, voin suositella Arcopedicon Lytech- jalkineita, asiakkaani, jolla on pahoja ongelmia varpaiden kanssa, oli kuullut tuttavaltaan ”ihme kengistä”. Nämä sitten kävimme ostamassa. Materiaali on hengittävä, säänkestävä ja konepestävä 30 asteessa, ulkopohja on pitävä.



Toinen esimerkki sopivasta kengästä on kotimainen Sievi, malli Irene, tilava XL-lesti. Soveltuu kevät-syksy käyttöön, menee myös kesällä.



Tässä vain muutama esimerkki iäkkäille sopivista jalkineista, nämä ovat helppokäyttöisiä ja laadukkaita, ei nauhojen kanssa pelaamista. Hyvä vaihtoehto ovat myös nauhalliset lenkkikenkien tapaiset kävelykengät, nämä kannattaa ostaa urheilukaupasta ammattitaitoisen myyjän opastuksella.

7 katselukertaa

Geronomipalvelu Terhemaa​

Elomaanpolku 19

45610 Kouvola

kristiina@geronomipalvelu.fi

0405966264

Y-tunnus: 2081236-4

©2019 Geronomipalvelu Terhemaa. Kotisivuista vastaa Ränch Kotisivut.